Pinksterfestival Brummen

Wat een feest was het 3e Shantyfestival in Brummen, georganiseerd door shantykoor de IJsselboei. In de polonaise verlieten alle hoofdrolspelers, onder een staande ovatie van het publiek, de Andreaskerk, aangevoerd door de opzwepende klanken van de Pretband. Dit jaar had de IJsselboei gezorgd voor een setting met koren uit Ugchelen, Katwijk (ZH) en Westkapelle (Zeeland).

Het organiseren van zo'n groot evenement is in goede handen bij het Brummens koor, gezien de superlatieven die na afloop door de koren werden uitgesproken. Met perfecte omstandingen (het is met Pinksteren schijnbaar altijd lekker weer) zat de Andreaskerk van begin tot eind van het evenement bomvol. Slechts bij een wisseling van een koor liep de kerk even leeg om vervolgens weer vol te stromen met een nieuwe lichting muziekliefhebbers.

Het Sokkenbuurt Zeemanskoor wist het publiek te boeien met o.a. een aantal prachtige Ierse seasongs. Het koor 'Voor de mast' uit Katwijk (op 31 juli gastheer van o.a. de IJsselboei) wist met groot enthousiasme het publiek te vermaken met een breed repertoire. Het Westkappels Koor, die zich qua muziek vergelijken met de Dubliners (maar dan NL-talig), hadden duidelijk een heel ander repertoire. Zij zongen vooral over het leven in-, op- en aan de Zeeuwse kust. Het Brummense shantykoor liet zien dat er het afgelopen jaar flinke progressie is geboekt en zij brachten het Brummens publiek tot beroering door hun grote enthousiasme.

Pinksterfestival Brummen